De eerste week in India! - Reisverslag uit Udaipur, India van Marissa Meegdes - WaarBenJij.nu De eerste week in India! - Reisverslag uit Udaipur, India van Marissa Meegdes - WaarBenJij.nu

De eerste week in India!

Door: Marissa Meegdes

Blijf op de hoogte en volg Marissa

20 Augustus 2015 | India, Udaipur

Iets meer dan een week geleden vertrokken we van Schiphol, maar het voelt eigenlijk al veel langer. Zoveel al gedaan en gezien, zoveel indrukken en bijzonderheden..

Het afscheid op Schiphol was wel even moelijk. We voelden ons daar al even celebrities omdat het afscheidscomité vele foto's probeerde te maken...Dit bleek echter pas een voorbode van wat ons in India te wachten stond! De vlucht verliep vlot en we kwamen niks tekort - we konden zelfs toosten op de reis met een glas prosecco.
Toen we in Delhi het vliegveld uitliepen, was het echt alsof we een sauna instapten. Het was 3 uur 's nachts maar echt mega benauwd! Dat bleek de dagen erna ook echt wel, er was een hoge luchtvochtigheid, het was heel benauwd en we zweetten uit elke porie.
De eerste indrukken van India waren wel echt verbazingwekkend. Alleen al door de hoeveelheid mensen, want Delhi heeft als hoofdstad evenveel inwoners als Nederland. Het is er enorm druk op straat, in de arme delen van de stad hebben mensen maar een klein huisje en het leven vindt zich vooral op straat plaats. Mensen wassen zich op straat, eten op straat, worden geschoren op straat, zelfs de tandarts behandelt patiënten op een krukje langs de weg. 's Ochtends waren we meestal al vroeg onderweg, dan was het nog redelijk rustig, maar zag je wel de vele mensen die op straat slapen. Eigenlijk gewoon direct langs de weg of op de middenberm bleek een heel normale slaapplaats voor velen.. Later op de dag neemt de drukte dan erg toe en vooral in het verkeer is dit te merken. Is een rijbaan maar 2- of 3-baans, in India rijdt alles kriskras door elkaar waardoor het soms wel 5-baans is. Niemand lijkt zich aan de verkeersregels te houden en vooral het getoeter overheerst alles. Een citytour per auto langs alle bezienswaardigheden op de eerste dag en de dag erna een fietstocht door de oude stad hebben ons een goed beeld gegeven van Delhi, vooral van de chaos en drukte daar.
Op zaterdag gingen we met de trein naar Jaipur, dit is in de streek Rajasthan waar we nu nog steeds zijn. Dit staat eigenlijk bekend als woestijnachtig gebied, maar het is er nu enorm groen omdat het einde regenseizoen is. In Jaipur hebben we de verschillende mooie paleizen bekeken, maar ook een rondleiding gekregen door een sloppenwijk; een flink contrast! Toch is me van de sloppenwijk gek genoeg vooral de blijheid van de kinderen bijgebleven. We werden met lachende gezichten ontvangen en iedereen wilde vol trots hun huisje en familie laten zien. Terwijl we daar waren, liep er steeds een groep van 20-30 kinderen met ons mee die allemaal graag met ons wilden praten of op de foto wilden. De kinderen waren echt heel blij, maar hierdoor sta je eigenlijk bijna niet stil bij de armoede die daar is. Ze leven met met grote families in hele kleine huisjes op een vies modderig terrein en er is waarschijnlijk weinig hoop op een betere toekomst...
In Delhi werden we al veel aangestaard, maar in Jaipur leek het nog wel erger. Bij alle bezienswaardigheden kwam Indiase mensen vragen of ze met ons op de foto mochten en als één iemand daar mee begint dan volgen al snel meer geïnteresseerden. Iedereen vindt ons gewoon heel interessant omdat we blank zijn, blijkbaar zien sommigen pas voor het eerst in hun leven iemand die blank is. Hier voelen we ons dus soms pas echt celebrities.
Na Jaipur gingen we naar Pushkar, een kleiner plaatsje in het binnenland. Hier hebben we een kamelenrit (toch best wel een beetje eng) en een wandeling door de stad gemaakt. Pushkar kun je het Mekka voor de Hindoes noemen, elke Hindoe moet hier eenmaal in z'n leven komen, het is een heilige stad.
Gister waren we in Jojowar, dit was een klein dorp dat toch heel wat jaartjes achterloopt. Er zijn vooral boeren en wat winkels en er liep een soort open riool door het dorp. We gingen hier ook met een jeep naar Indiase stammen - daar heeft de tijd pas echt stil gestaan - de mensen leven daar heel primitief. We werden heel vriendelijk ontvangen en hebben best veel lol gemaakt met deze mensen, we mochten hun lammetjes knuffelen en hielden een modeshow in hun mooie Indiase jurken. Vandaag maakten we een mooie autorit door de bergen en nu zijn we in Udaipur. Hier heb ik echt het Italië gevoel, het is een heel mooi stadje aan een meer en wordt ook wel het Venetië van India genoemd. We hebben net genoten van heerlijke curry bij een restaurant direct aan het meer, het eten is hier overal echt heel lekker!

Al met al hebben we dus al veel gezien en gedaan. Het is tot nu toe vooral een enorme hoeveelheid aan nieuwe indrukken, waarbij we nauwelijks de tijd krijgen om ze te verwerken. We vermaken ons in ieder geval goed en proberen van elk moment te genieten. De eerste foto's staan nu ook op Facebook, dus die kunnen jullie ook bekijken!

• 20 Augustus 2015 - 20:13

Jeannine:

Hallo Marissa,
    Wat een uitvoerig verslag, zo leuk om te lezen. Wat een in

• 20 Augustus 2015 - 20:17

Jeannine:

Oeps dat ging even mis. Schitterend wat jullie allemaal meemaken. Dat is een mooie ervaring die je niet snel zult vergeten. Fijn dat je ons hier zo uitvoerig op de hoogte houdt, ook leuk voor later als je terug bent om zelf nog eens terug te lezen. We blijven je volgen! Geniet ervan en pas goed op jezelf! Liefs Jan en Jeannine

• 20 Augustus 2015 - 20:27

Laura :

Hey Marissa,
    Wat leuk om te lezen! Je hebt echt al veel gezien en wat ben je bruin geworden al! De foto's op facebook zijn ook heel mooi en illustratief! Ik ben benieuwd naar je volgende verslag. Geniet van het reizen daar! Hopelijk kun je je goed opladen en voorbereiden op je coschap
    groetjes,
    Laura

• 20 Augustus 2015 - 20:30

Petra:

Geweldig. Ik geniet met jullie mee. Wat een ervaringen al op zo een korte tijd. Ben benieuwd naar je volgende verslag...succes

• 20 Augustus 2015 - 21:58

Romy:

En dan te bedenken dat je pas net een week daar bent! :P
    Geniet ervan meis!

• 22 Augustus 2015 - 20:15

Ads:

Leuk Marissa, dat verslag. Wát een indrukken al! Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben en óók dat het eten zo lekker is. Want dat is toch óók belangrijk

• 22 Augustus 2015 - 20:19

Ada:

Nou, dát ging óók niet helemaal goed