Good brakes, good horn and good luck! - Reisverslag uit Mcleodganj, India van Marissa Meegdes - WaarBenJij.nu Good brakes, good horn and good luck! - Reisverslag uit Mcleodganj, India van Marissa Meegdes - WaarBenJij.nu

Good brakes, good horn and good luck!

Door: Marissa Meegdes

Blijf op de hoogte en volg Marissa

05 September 2015 | India, Mcleodganj

We zijn inmiddels veilig aangekomen in Leh. Van de chauffeur leerden we dat je in India 3 dingen nodig hebt voor onderweg: 'Good brakes, good horn and good luck'. Ik moet bekennen dat we deze drie dingen inderdaad allemaal wel goed hebben gebruikt tijdens onze autotocht door de Himalaya, maar het is me meegevallen! De wegen waren vaak niet geasfalteerd en soms zo slecht dat we een aantal uren maar 20-30 kilometer per uur konden rijden. Verder was het soms zo smal dat het toch wel spannend was, wanneer er weer een tegenligger aankwam en we de afgrond wel heel dichtbij zagen komen. Maar in ieder geval waren de weersomstandigheden goed en hadden we een goede chauffeur. En natuurlijk hebben de vele wijsheden langs de Indiase weg ons ook geholpen:
- Peep, peep, don't sleep!
- Divorce your speed, not your wife!
- Alert today, alive tomorrow!
- Don't mix whisky and driving!
- Short cuts may cut short your life!
Dat zijn toch wel wijsheden die onze chauffeur waarschijnlijk hebben gevormd tot wie hij nu is en het was vooral ook wel vermaak voor ons! ;)

Afgelopen week zijn we ook op leuke en bijzondere plaatsen geweest. Het begon allemaal in Amritsar, een stad met de Gouden tempel van het Sikhisme, een tegenhanger van het Hindoeisme, waarbij alle mannen altijd tulbanden dragen. Het bijzondere aan de Sikh tempels is dat iedereen er elk uur van de dag gratis kan eten. Wij hebben ook in de Sikh tempel gegeten - echt een fabriek want er eten dagelijks tienduizenden mensen, maar toch ook bijzonder! Als dank hebben we nog een hele tijd mee helpen afwassen, wat ook wel een hele ervaring was.
Daarna gingen we naar wat kleinere plaatsjes, MC Leod Ganj (de woonplaats van de Dalai Lama) en Manali. Hier hebben we het echt naar ons zin gehad. Na het chaotische deel van India hing hier een heel relaxte sfeer en konden we lekker wandelen en bijkomen. Hier kwamen ook veel backpackers en er waren vele leuke winkeltjes en restaurantjes. Toen volgde het heftigste deel door de bergen, met hoogtes tot 5300 meter! Het berglandschap was zo rotsachtig en ruig dat we ons soms afvroegen of we nog op de aarde waren. Ook merkten we dat er een veel lager zuurstofgehalte was, van een paar meter lopen ben je al helemaal buiten adem. We hebben genoeg water gedronken en rustig aan gedaan om geen hoogteziekte te krijgen. Één nacht hebben we in een tentenkamp geslapen, echt totaal buiten de bewoonde wereld dus. Het was hier vooral echt heel erg koud, ik had 5 lagen bovenkleding aan onder verschillende dekens in bed en nog was ik aan het rillen. De 'mountain boys' hebben ons daar echter wel intens gelukkig gemaakt met een warme kruik, zo was het nog net te doen. Het allerbijzonderste daar vond ik toch wel de sterrenhemel, zoveel sterren en de hele melkweg zichtbaar, heel mooi!

Nu hebben we nog een paar dagen in Leh, beetje bijkomen en nog lekker wandelen door de bergen. Erna gaan we via Mumbai naar Manipal, de plaats van ons coschap. Dan is het over met de vakantie, maar daar kijk ik nu ook wel naar uit. Foto's volgen binnenkort weer op facebook!

• 05 September 2015 - 16:39

Petra:

wow Marissa wat een ervaringen maken jullie daatmaa. Ben zo gefascineerd door alles. Wat een eer om zo een dingen mee te mogen maken. Geniet nog even van de vakantieperiode en op naar jullie co schap. Veel succes! X

• 05 September 2015 - 20:42

Ada:

Nou, weer héél wat ervaringen rijker! Jullie maken in die weken méér mee dan een ander in zijn hele leven. Geniet ervan, maar wees wél voorzichtig! Hartelijke groeten, Henk en Ada